Eksamensangst er en ganske almindelig fobi – og er nem at fjerne
Eksamensangst er en af mange fobier.på linie med flyskræk eller angst for edderkopper. Når vi føler, at der er noget på spil, begynder vores angstcenter, amygdala, dybt nede i hjernen at give lyd fra sig. Neuronerne i amygdala begynder at øge frekvensen af elektriske impulser for at gøre os klar til enten kamp, flugt eller total frysning af vores bevægelser. Vi reagerer forskelligt på den slags situationer – og er angsten ekstrem, skyldes det ofte traumer i vores fortid, som har sat et aftryk i underbevidstheden. Det paradoksale er, at vi oftest har glemt, hvad der udløste fobien – det er kun selve fobien, der sidder tilbage. For at kunne få en kompliceret angst er der stort set også altid nødt til at være et problematisk selvværd tilstede. Ubehandlet kan angsten for prøver og eksaminer brede sig til andre områder og forværre stress og i yderste konsekvens give depression – se mere under depressionsbehandling.
Læs også mere Info om WHO-5-måling fra Sundhedsstyrelsen
CASE:
Martin (navnet er ændret) gik i 9. klasse og oplevede angst for at fremlægge i skolen. Han brugte 3 sessioner (12,75 timer) på at løfte sig fra 0 til 85% af sit mål om at se sig selv som modig. På WHO´s trivselsbarometer, der går fra 0-100, løftede han sig fra 56 til 68.
Denne feedback fik vi upfordret knap 7 mdr. efter sidste session. Vi har fået lov til at bringe den her:
“Har nu klaret alle eksamener og fået mit afgangs bevis. Eksamener har simpelhent gået som smurt. Har brugt mine værktøjer og ikke været nervøs på noget tidspunkt. Var også til en eksamen foran 6 mennesker men det gik. Har lært forskellen på at få angst og være spændt. Ville takke dig for alt du har gjort for mig, og hvordan du har hjulpet mig.
Jeg kan mærke min livs kvalitet er steget i høj grad.
TUSIND TAK
Mvh. Martin”
Eksamensangst er en typisk fobireaktion, der får hjernecellerne i hjernens angstcenter til at fyre helt vildt med elektriske impulser. Det er det som vi opfatter som nervøsitet, angst og panik.
Pga. tidsnøden var det hele en ”one-shot”-opgave. Gjorde jeg ikke mit arbejde godt nok, var løbet kørt, for hendes gennemsnit kunne ikke tåle flere missere.
Derfor gik vi i de 3 telefonsessioner ind og angreb problemet fra flere vinkler. Vi ændrede selve hjernefilen, der repræsenterede angsten. Jeg hjalp også Anns bevidsthed med at få kontakt til den del af hendes ubevidste , der var ansvarlig for angsten og få den til frivilligt at ændre adfærd. Vi flyttede også den negative side af præstationsangsten ud i en kuglepen (der uheldigvis viste sig at være hendes mands yndlingskuglepen), som så røg i Østersøen. Vi installerede ubegrænsede ressourcer i hende, som hun selv kunne skrue op og ned for og endelig lod vi hendes underbevidsthed spille eksamenen igennem igen og igen for vænne hjernens neuroner til situationen og dermed få dem til at fyre mindre.
Om søndagen før den næste eksamen var hun allerede meget mindre nervøs end de andre i hendes læsegruppe og til eksaminerne mandag og onsdag scorede hun hhv. 10 og 12! Og ikke alene var drømmen reddet. Hendes nye ro og balance påvirkede også resten af familien positivt.
Case:
Fra 4 til 12 På en uge
Ann (navnet er ændret) var i en voksen alder af 35 startet på HF. Hun var intelligent, flittig og målrettet – men alt det var ligegyldigt, for hun led af en eksamensangst, der fik hver eksamen til at udvikle sig til et ukontrollerbart mareridt, hvor klappen gik ned med et brag. Og karaktererne endte langt under det, hun havde brug for for at kunne opfylde sin drøm om at læse videre.
Hun var virkeligt langt nede, da hun ringede til mig efter at have fået 4 i sit yndlingsfag. Drømmen var ved at smuldre mellem hænderne på hende. Og situationen påvirkede hele familien negativt.
Hun ringede til mig en onsdag, hvor hun den følgende mandag og onsdag skulle op til 2 svære, mundtlige eksaminer. Jeg lagde sagen ind som en hastesag og vi planlagde 3 telefonsessioner.